BEVAR 1000FRYD! (ENGLISH BELOW)

Vi har fået påbud fra kommunen om, at vi ikke længere må spille højt til koncerter - i praksis vil vi ikke længere kunne spille livemusik, hvilket er grundlaget for vores driftstøtte og eksistens.

Nabobygningen er opført med utilstrækkelig lydisolering, og under byggeriet advarede vi om, at det kunne føre til problemer, og det er nu gået i opfyldelse.

Vi har en underskriftskampagne her - https://www.skrivunder.net/bevar_1000fryd


SAVE 1000FRYD!

We have received a request from the municipality, stating that we can no longer play loud music at concerts - this means in practice that we can no longer play livemusic, which is the bedrock of our existence.

The neighboring apartments have bad sound isolation, which is something we warned about, when they constructed it.

There is a signature campaign here - https://www.skrivunder.net/bevar_1000fryd

Moments

Throughout the past 40 years, many people have had personal and shared experiences at 1000fryd!

We want to save 1000fryd, because it is full of history and it contributes greatly to the cultural life in Aalborg.

Saturday the 27th of November 2004 / kl 20:30 / GRATIS entre
Zaki + dj mical kold og raz money
KIP HOP! Denne aften skal du høre bas, beats, flow og human beatbox, der sparker så meget røv, at du først stopper med at danse, når dine ben falder af. Og så er det endda hip hop med mening.

Siden Zaki udgav sin debutplade Zakis Musikmozaik har han skabt en del røre i andedammen. Netop andedammen Danmark, og det faktum at Zaki har sine rødder i Ægypten, er centrum for Zakis intelligente og humoriske tekster. Det småborgerlige Danmark får en virkelig hård lammer, hvilket bevirkede at Zakis geniale nummer "tragisk" ikke fik lov til at være med på den nye Christiania-støtteplade. Teksterne fremføres på både dansk, engelsk spansk og arabisk, og Zakis musikalske inspiration kommer tilsyneladende fra endnu flere kulturer og genrer. I hvert fald overraskes man gang på gang over de mange originale indslag, Zaki formår at inkorporere i sin musik. Zaki er ofte blevet sammenlignet med Outlandish, men netop Zakis opfindsomhed, gør ham til et langt mere interessant bekendtskab.

Hold øje med det portrætprogram DR sender om Zaki i løbet af efteråret. følg links for at høre Zakis musik.

Zaki fik i øvrigt 5 bogart hatte på Dansk Rap.dk. Se bare her hvad de skrev:

En No-Skool kinda musikmager Min stil er fragmentarisk/halvt arabisk/halvt arisk/ (Fra Frag-mental) Zakis debut, MusikMozaik, fra det sene efterår 2001, spredte lidt af den tunge prutduft der var over den hjemlige musikscene, og antydede at der fandtes nogle – én mindst – som var modig, én som havde klunkerne til at gå nye og egne veje. Og det gjorde Zaki så også, selvom mange anmeldere var lovligt hurtige på aftrækkerne og (alt for indlysende) sammenlignede ham med Outlandish, er han en del mere interessant end som så – jeg vil faktisk vove følgende påstand: at Zaki har mere til fælles med en genre(for)bryder som franske Manu Chao!! Store ord? Tjaeh, lyt på skiven, få en føler for den 22-årige fattigrøvs vision og vovemod. Fattigrøv selvfølgelig ment i den allermest positive betydning – produktionen har nemlig næppe kostet en klejne over 15.000 kroner, alligevel lyder det langtfra dårligt. Tværtimod. Tag dén Plop Diddy! Jeg kommer direkte fra ude at skide på mit lokum/fik også hånden i et teblad der hedder Rotundum/det satte punktum/for den hér kløen i mit nums’hul/ (Fra Formularen) Det er den helt store fusionsgryde der røres i, i Zakis musikmozaiske fælleskøkken: raggamuffin, øst-såvel-som-vestkyst-RnB, noget der ligner Sufi-sang, liderlige latin-beats, perlende tablas, mellemøstlige strygersekvenser, telefonsvarere, human beatbox-deluxe og lirede kor-arrangementer – og SÅ lidt til, vel at mærke UDEN man som lytter irriteres eller forvirres det mindste, tværtimod. Det er Ukendt Gramofon som lægger selskab til udgivelsen – Zaki har derudover haft en håndfuld kreative venner med indover – som f.eks Tropical, på nummeret Tropicana. Alle medvirkende på albummet yder en beundringsværdig indsats – uden et sekund at stjæle det kreative førersæde fra hovedmand Zaki. Rime kan han jo også – endda humoristisk, groft og hash-syret – som i ovenstående uddrag fra nummeret Formularen. Faktisk er der kun én eneste ting at udsætte på Zaki – med hans debut som kritikgrundlag: det er en lillebitte smule nederen at han insisterer på at rappe på engelsk, når han A: gør det så pissetjekket og tilbagelænet på dansk, og B: hans arisk-danske accent er SÅÅ tyk … men det er en bagatel, og sker kun et par steder. Til gengæld ER hans lavmælt-cool danske rap-snak-sang SÅ meget iorden – tjek selv begge dele – både det overfedt truende danske, og det lidt uskolede engelske, på nummeret Puta Madre. (Puta Madre er faktisk paradoksalt nok skivens fedeste nummer - nyd selv de fantastiske basgange, og de groovy-truende samples). Men dette usædvanligt kreative udslip lover godt for fremtiden, og det skal blive en fornøjelse at følge Mr. Zaki fremover – noget siger mig nemlig, at der er mere godt gods på vej