BEVAR 1000FRYD! (ENGLISH BELOW)

Vi har fået påbud fra kommunen om, at vi ikke længere må spille højt til koncerter - i praksis vil vi ikke længere kunne spille livemusik, hvilket er grundlaget for vores driftstøtte og eksistens.

Nabobygningen er opført med utilstrækkelig lydisolering, og under byggeriet advarede vi om, at det kunne føre til problemer, og det er nu gået i opfyldelse.

Vi har en underskriftskampagne her - https://www.skrivunder.net/bevar_1000fryd


SAVE 1000FRYD!

We have received a request from the municipality, stating that we can no longer play loud music at concerts - this means in practice that we can no longer play livemusic, which is the bedrock of our existence.

The neighboring apartments have bad sound isolation, which is something we warned about, when they constructed it.

There is a signature campaign here - https://www.skrivunder.net/bevar_1000fryd

Moments

Throughout the past 40 years, many people have had personal and shared experiences at 1000fryd!

We want to save 1000fryd, because it is full of history and it contributes greatly to the cultural life in Aalborg.

Thursday the 21st of April 2005 / kl 18:00 / GRATIS entre
Virelai (dk) +
Truppo Trotto (dk)

Når Virelai og Truppo Trotto besøger tusindfryd TORSDAG DEN 21 APRIL er der lagt op til en ganske særlig aften, man ikke bør gå glip af!

Middelaldermusikken bliver her præsenteret med stemningsfyldt intensitet og vil også være fyldt med gøgl, eventyr og sagnfigurer: riddere, trolde, elverfolk, ædle skønjomfruer.

Virelai er et udadvendt orkester med et repertoire bestående af en alsidig blanding af gamle ballader og instrumental danse- og lyttemusik spillet på drejelire, skalmeje, sækkepiber, fløjter, nøgleharpe, dulcimer samt en hel del slagtøj.

Virelai lægger et hårdtslående beat til gamle melodier med en særegen urkraft, hvor drejelirens dybe brummen og skalmejens øresønderrivende klang er de to melodiinstrumenter der komplementerer hinanden perfekt.

Virelai, et oldfransk navn for skønheden ved musik ,dans og poesi, og bandet består af :

Søren Hammerlund (DK): Drejelire, mandola, nøgleharpe, skalmeje, sækkepibe, percussion, sang.

Martin Seeberg (DK): Skalmeje, sækkepibe, fløjter, jødeharpe, bratsch, percussion, sang.

Anna-Katrin Egilstrød (Færøerne): Sang, fløjte, skalmeje, jødeharpe, dawul, tambourin, tamorra, percussion.

Juan Pino (Schweiz/Ecuador): Dawul, darbouka, tombak, tambourin, tamorra, cajon, udu, percussion, jødeharpe, santur, dulcimer, sang.

Fra Tore Ploughelds anmeldelse af Virelai og Truppo Trotto koncert på Musikcafeen i Århus:

"...et sydende, kogende og bølgende inferno af musik og livsglæde..." "...rejse i tid og rum...fra Island og Færøerne over Skotland, Norge, Sverige og Danmark til Spanien, Frankrig og Italien". "...giv dig selv lov til at opleve dem og tage del i den stemning, de udstråler."

"Stemningen steg til nye usete højder under klassikere som "Madre Deus" og "Jeg så en ulv, en ræv, en hare", og da Morten Pedersen dedikerede sin gamle sang "Knokkelmanden" til alle landets rollespillere, og derefter førte an i den mest intense, mest vilde og mest spræl-levende udgave af Knokkelmanden, jeg nogen sinde har hørt, måtte jeg endelig overgive mig helt til musikken og stemningen. Det var vildt. Det var fedt. Og det var så intenst og levende, at ord alene ikke kan beskrive den stemning, der herskede hér den aften."

"Som et heppende hylekor af sultne ulve tvang vi igen og igen musikerne frem på scenen til flere ekstranumre. Og mens dansen og intensiteten til sidst var på sit højeste, og dansegulvet tæt pakket med hoppende, dansende og jublende mennesker, forlod musikanterne deres scene og trådte ned midt på dansegulvet, hvor de med deres instrumenter banede sig vej gennem menneskehavet - uden så meget som et øjeblik at afbryde musikken. Indtil de til sidst stod omgivet af deres ekstatiske publikum, der dannede en tæt, vild og sydende klynge omkring dem, som en levende, menneskelig cirkel som værn mod alt ondt." "Det var en koncert, jeg ikke har oplevet magen til før. Så godt, stærkt og livsbekræftende var det. Det tekniske niveau af sang og musik på de mange eksotiske instrumenter var upåklagelig højt - men stemingen var endnu højere."