Foreningens navn er ”Foreningen Tusindfryd”.
Foreningens hjemsted er Aalborg.
Foreningens formål er at danne rammen om et fællesejet kulturmiljø i og omkring Aalborg.
I det tilfælde foreningen ejer eller lejer en ejendom skal ejendommen og de aktiviteter, der udgår derfra drives efter følgende retningslinier:
Aktiviteterne kan både karakteriseres som kulturelle, undervisningsmæssige og sociale.
Aktiviteterne opstår som et udtryk for brugernes ønsker og behov, og er brugerstyrede.
Miljøet skal søge at modvirke sociale og kulturelle skel.
Miljøet skal give mulighed for debat og samfundskritik.
Miljøet skal tilstræbe at fungere på et ikke-hierarkisk grundlag.
Alle kan blive medlem af foreningen, såfremt det af årsmødet fastsatte kontingent betales.
Kollektivt medlemskab af foreningen kan tegnes, men giver ikke stemmeret i foreningens kompetente forsamlinger.
Eksklusion af foreningen kan kun ske, hvis medlemmet har handlet til skade for foreningen. Eksklusion sker ved årsmødebeslutning med 2/3 majoritet blandt de fremmødte medlemmer.
Årsmødet er foreningens højeste myndighed, og afholdes hvert år i første kvartal.
Indkaldelse indeholdende dagsorden skal være afsendt til foreningens medlemmer senest 14 dage før afholdelsen. Endvidere skal årsmøderne annonceres ved opslag i foreningens hus.
Stemmeret på årsmødet har alle der er medlemmer af foreningen, og som er til stede. Beslutninger skal tilstræbes opnået ved konsensus, før eventuelle afstemninger afholdes.
Dagsorden til årsmøde skal indeholde:
Valg af dirigent og referent.
Fremlæggelse og diskussion af årsberetning.
Fremlæggelse og godkendelse af årsregnskab.
Vedtagelse af budget.
Valg af bestyrelse.
Valg af kritiske revisorer.
Ekstraordinært årsmøde indkaldes af bestyrelsen eller i fald at 10 % af foreningens medlemmer kræver det. Ekstraordinært årsmøde skal indkaldes med dagsorden senest 7 dage før afholdelsen. Indkaldelsen sendes til alle foreningens medlemmer.
Beslutninger på ekstraordinært årsmøde har kun gyldighed hvis minimum 5 % af foreningens medlemmer er til stede.
På årsmødet vælges en bestyrelse på mindst 3 og højst 5 personer.
Bestyrelsen konstituerer sig med formand og kasserer.
Begge køn bør være repræsenteret i bestyrelsen.
Det er bestyrelsens opgave:
At tegne foreningen officielt og – på foreningens vegne – at indgå bindende aftaler til varetagelse af foreningens formål.
At føre forhandlinger med myndighederne, i det omfang årsmøde og stormøde giver kompetence hertil.
At føre tilsyn med, at relevant lovgivning samt foreningens vedtægter overholdes i forbindelse med foreningens aktiviteter.
At føre tilsyn med, at regnskab og bogholderi foregår på betryggende vis og i overensstemmelse med vedtægterne.
At sikre, at stormøder og årsmøder bliver indkaldt og afholdt efter vedtægterne.
At informere om bestyrelsens beslutninger på koordineringsmøderne.
At sikre, at foreningens vedtægter er tilgængelige, og at der foreligger en engelsk oversættelse.
At være tilgængelig for henvendelser fra foreningens medlemmer.
Alle bestyrelsesmøder er åbne. Skriftlige beslutningsreferater fra bestyrelsens møder skal være tilgængelige.
Mellem årsmøderne er stormøderne foreningens højeste myndighed.
Stormøderne afholdes mindst én gang i kvartalet.
Den nødvendige styring og udvikling af foreningens aktiviteter foretages på stormødet.
Ethvert medlem af foreningen kan indkalde til stormøde ved at henvende sig til koordineringsmødet.
Indkaldelse indeholdende dagsorden skal være afsendt til foreningens medlemmer senest 7 dage før afholdelsen. Endvidere skal stormøderne annonceres ved opslag i foreningens hus.
Stemmeret har alle der er medlemmer af foreningen, og som er til stede. Beslutninger skal tilstræbes opnået ved konsensus, før eventuelle afstemninger afholdes.
Dagsorden til stormøde indeholder følgende:
Valg af dirigent og referent.
Godkendelse af referat fra sidste stormøde.
Beslutningspunkter der fremgår af dagsordenen.
På baggrund af stormødets beslutninger kan aktivitetsgrupper nedsættes, og disse kan efterfølgende planlægge og udføre enkeltaktiviteter i overensstemmelse med den kompetence stormødet har uddelt.
Den nødvendige planlægning og koordinering mellem stormøderne foretages på et ugentligt møde hvor repræsentanter fra aktivitetsgrupper, de ansatte, aktivister og brugere kan deltage.
Koordineringsmødet indkalder til stormøder og årsmøder i henhold til vedtægterne.
Koordineringsmødet er beslutningsdygtigt i konkrete sager, efter årsmødets og stormødernes retningslinier.
Mellem årsmøderne og stormøderne er koordineringsmødets foreningens højeste myndghed.
Foreningen ansætter én eller flere personer, der forestår den daglige økonomiske ledelse.
De(n) ansatte kan ikke være medlem(mer) af bestyrelsen.
De(n) ansatte er ansvarlige i forhold til offentlige og bevilligende myndigheder.
De(n) ansatte tegner sammen med bestyrelsen foreningen officielt.
De(n) ansatte er ansvarlige for at foreningens daglige drift og administration holder sig inden for de af årsmødet og stormøderne afstukne rammer.
Ved ansættelse af personer, nedsættes et ansættelsesudvalg bestående af interesserede medlemmer, som herefter indkalder relevante ansøgere til samtale angående stillingen. Udvalget udfærdiger en prioriteret indstilling, som behandles på et ekstraordinært årsmøde, hvor ansættelsen finder sted.
Foreningens aktiviteter er åbne for såvel medlemmer som ikke-medlemmer.
Ingen aktiviteter i foreningens regi må drives med det formål, at give økonomisk afkast til private.
De nødvendige midler til foreningens drift søges tilvejebragt ved:
Kontingenter og bidrag fra foreningens medlemmer.
Overskud fra aktiviteter tilknyttet foreningen.
Offentlige tilskud.
Bidrag fra fonde, interesserede institutioner, organisationer og firmaer.
Indsamlinger.
Det er en betingelse, at bidragene ydes uden klausuler, der begrænser medlemmernes suverænitet i henhold til vedtægterne.
Foreningen hæfter kun for foreningens midler. Intet medlem kan på noget tidspunkt gøres ansvarlig for gæld.
Såfremt foreningens samlede tilskud fra Aalborg Kommune i det senest godkendte årsregnskab udgør mindst 500.000 kr., skal større dispositioner af betydning for den fremtidige drift, eksempelvis optagelse af lån eller større investeringer, godkendes af Aalborg Kommune.
Kassereren og de(n) ansatte aflægger regnskab på årsmødet.
Regnskabet skal være revideret af en registreret revisor samt to kritiske revisorer valgt på årsmødet.
Regnskabet skal til enhver tid være tilgængeligt for foreningens medlemmer og øvrige bidragsydere.
Såfremt foreningens samlede tilskud fra Aalborg Kommune i det senest godkendte årsregnskab udgør mindst 500.000 kr., skal regnskaber fremsendes til godkendelse ved Aalborg Kommune.
For at foreningen kan opløses skal mindst 2/3 af de fremmødte medlemmer stemme herfor på to på hinanden følgende årsmøder indkaldt i henhold til punkt 4 i foreningens vedtægter.
Efter opgørelsen af foreningens bo, tilfalder eventuelle overskydende midler et almennyttigt formål, efter årsmødets beslutning.
Såfremt foreningens samlede tilskud fra Aalborg Kommune i det senest godkendte årsregnskab udgør mindst 500.000 kr., skal overdragelse af overskydende midler godkendes af Aalborg Kommune.
Foreningen må gerne fremstå udtryksfuldt udadtil, men alle udadvendte aktiviteter, der foregår i foreningens navn, skal have stormødernes tilslutning.
Ingen politiske organisationer må tegne foreningen. Dette er ikke ensbetydende med, at der ikke må foregå aktiviteter af politisk art i foreningens lokaler.
Foreningens vedtægter kan kun ændres ved 2/3 stemmeflerhed på to på hinanden følgende årsmøder, hvor mindst 5 % af medlemmerne er til stede.
Såfremt foreningens samlede tilskud fra Aalborg Kommune i det senest godkendte årsregnskab udgør mindst 500.000 kr., skal vedtægter og vedtægtsændringer godkendes af Aalborg Kommune.
Således vedtaget på to på hinanden følgende årsmøder efter vedtægterne;
22. august 2016 og d. 26. september 2016.