Aalborgs legendariske aktivitetshus og spillested, 1000Fryd, er lukningstruet og har brug for din hjælp! Som følge af en naboklage skal huset gennemgå en massiv renovering, der løber op i flere millioner, og de penge har 1000Fryd ikke.
Stedet har de sidste 40 år haft uvurderlig betydning for Aalborg som by og for alverdens musikalske undergrundsscener både nationalt og internationalt. Det hele er båret oppe af de hundredvis af frivillige ildsjæle, der igennem årene har engageret sig i og udviklet sig med stedet.
1000Fryd er vigtigere end nogensinde og vil gøre alt for at overleve, men vi har brug for din støtte.
Vi modtager ethvert bidrag med kyshånd og er evigt taknemmelige for jeres hjælp.
Vil du donere direkte, kan det også gøres via bidrag til vores bankkonto på 1551-4930179574. Husk at skrive, hvem afsenderen er.
Alle som donerer, uanset beløbets størrelse, kommer på vores store takkeliste i porten.
❤️1000Fryd
Aalborg's legendary activity house and venue, 1000Fryd, is in danger of closing and needs your help! As a result of a neighbor's complaint, the house must undergo a massive renovation that costs several million, and 1000Fryd does not have that money.
For the past 40 years, the place has been of inestimable importance for Aalborg as a city and for many different underground music scenes, both nationally and internationally. All made possible by the hundreds of passionate volunteers who over the years have engaged in and developed with the place.
1000Fryd is more important than ever and will do everything to survive, but we need your support.
We welcome any contribution and are eternally grateful for your help.
If you want to donate directly to us, it can also be done via a contribution to our bank account on 1551-4930179574. Remember to write who the sender is.
Everyone who donates, regardless of the size of the amount, will get its name our big thank you list in the gate.
❤️1000Fryd
Throughout the past 40 years, many people have had personal and shared experiences at 1000fryd!
We want to save 1000fryd, because it is full of history and it contributes greatly to the cultural life in Aalborg.
Kloak leverede et mindevrdigt stjinferno af en koncert p dette rs roskilde. Hardcore, metal, punk og rock i skn forening. Svenske Meleeh fjer lidt emo til ovennvnte genrer, men det tager intensiteten bestemt ike skade af.
Og pressen siger:
Geiger (DK) Jeg skal vre den frste til at indrmme, at jeg mange gange har klaget over den konservatisme, der hrger blandt danske bands. Ofte har de kopieret de herskende trends i udlandet uden at have megen personlighed at byde p. Men s m jeg jo ogs vre mand nok til at indrmme, at der er sket noget positivt de sidste fem r. Den danske musikscene er blevet strre og dermed ogs mere farverig. De konservative krfter findes stadig, og nogle af dem har stadig stor succes, men undergrunden sprudler i den grad af spndende navne, som kan konkurrere p internationalt plan, og som kan vaske minderne om eurodancen som Danmarks vigtigste bidrag til den internationale musikindustri vk. Seneste nyopdagelse for mit vedkommende er KLoAK fra omrdet omkring Grindsted og Billund. Firkantet sagt er bandets udgangspunkt hardcore-punk, uden at det dermed rigtigt minder om hverken Black Flag eller Dead Kennedys. Det skulle da lige vre, hvad angr energiniveauet. Nrmest alle sangene starter lige p og hrdt med stjende guitarer og druknede, mobile rytmer i hjt tempo. Guitaren vlter hylende ud over det hele, nr den ikke kaster sig ud i brutalt huggende, nrmest tunge riffs. Anders Jrgen Mogensen er noteret for 'sang', men det meste er nu enten skrig og skrl eller holdt i et talende toneleje. Enkelte gange kommer der rigtig nok passager med en sgende, syngende vokal, men den er langt fra dominerende. Teksterne er primrt p engelsk, men iblandet enkelte danske stninger her og der. Dog ikke i et plat slogansprog som Nephews, men i et varieret sprog, der opfordrer til ungdommeligt oprr, til at tage ansvar og til at deltage i verden. Det, der gr KLoAK usdvanlige, er, udover deres brutale intensitet, den anarkisme, der kommer til syne i og ind mellem sangene. Her og der i numrene er der nemlig sm breaks, der byder p behagelige, blde riffs eller en smuk guitarstj, der sejler hen over de ellers buldrende arrangementer. Fr og efter sangene dukker der ogs sm intermissioner op med psykedelisk folk, nynnende, lette vokaler eller elektronisk fordrejede stemmer. A Boy Getting Pregnant er sledes n stor proces, der langsomt bevger sig bort fra en ren aggression, hvor sm huller af galskab trnger frem til overfladen, til fordel for en brutalitet, som nrmest kammer over i ddsmetal og s tager sindssygen ellers over til sidst. Denne sindssyge viser sig frst i Lamburg Tony, som med underlige samplede stemmer, et let guitarspil, et repeterende piano og forvirrende legetjspercussion tager albummet i en ny, overraskende retning. Som sdan er nummeret en digtoplsning med flermanipulerede stemmer og ringlende klokker, der slr fast, at balancen er tippet. Selvom BBBixen fortstter i samme trd som hidtil dog tilsat en growlende vokal sker der igen noget i Boris With an Apple. Jojo, der lgges voldsomt ud, men den dobbeltstemmige vokal er klagende p en syret mde, ligesom et break med hylende toner, klokkespil, hurtigt akustisk guitarspil og brummende toner varsler, at der skal til at ske noget andet. En hylende saxofon lber i forvejen for nogle distancerede, storladne hornarrangementer og da de endelig fr lov til at bryde igennem, er det med sdan en kraft, at man uundgeligt bliver bevget. Arrangementet fr karakter af en hymne med masser af guitarstj og tunge riffs, som bliver mere og mere kompleks og fyldig. Stjen vokser, sluger de andre dele og dkker dem til under en tung dyne. Dette nummer kunne have vret en flot afslutning p albummet, men This Heartbreaker klemmer sig ind til sidst med en tung, dansabel bastromme og klaprende rytmer, der lgger bunden for skrigende stemmer, lidt blueset guitar og hen mod slutningen et rt, meget diskant beat, der giver nummeret en industriel karakter. Drengene i KLoAK er ikke bange for at tage deres musik ud p overdrevet ,hvad angr bde energien og lysten til at eksperimentere. Og de har held med deres kaotiske frontalangreb i en sdan grad, at man ikke kan lade vre med at klappe frydefuldt i sine spinkle hnder. De giver al mulig grund til at tro p, at den danske musikscene er srdeles levende og frodig endnu.
Frantic sound (DK) KloAK er pop, men sukkeret er erstattet med kunstige sdestoffer, der giver det hele en mrkelig syntetisk smag hvilket fremhver det absurde i netop poppens tilstedevrelse i den ellers kynisk afstraffende atmosfre. Det poppede er groteskt og gr mig glad. Den dag drengen fder sit barn vil det sikkert vise sig at vre et misfoster, men vidunderligt smukt. Uskadeligt og ddsensfarligt. Ligesom denne plade. "A Boy Getting Pregnant" balancerer sine ubalancer strlende. Set isoleret er hver del p pladen vgtet helt forkert og lige p grnsen til at kollapse, men set som helhed er det vgtet helt rigtigt. Denne dynamik er fremragende for den understreger det element af usikkerhed, som er pladens strkeste virkemiddel. Kloak er ingenting og det hele p samme tid. Alle genrer p en gang og derfor ikke nogen genre overhovedet. Pladen er en stor modsigelse og derfor bliver det paradoksale ogs komplet logisk. Pladens strste styrke er sledes dens svaghed. "Johnny a River" opbygger i lbet af sin spilletid s meget momentum, at de efterflgende numre, som ogs er blandt albummets mindst poppede blegner. "Johnny a River" er en genialitet uden lige, et ridt igennem et stjrocket landskab - et tilbagelnet dekadent musisk udtryk, som kommer til at fremst som pladens allerfarligste jeblik, fordi det i sig selv er fuldstndigt ndeslst ubalanceret. Efter dette sofistikerede hjdepunkt synes virkemidlerne i "Hip Hip Hurrah" og "Heartbreak Ramadong" rgerligt primitive, selvom begge sange egentlig er strke numre med enormt mange kvaliteter. Dette er det eneste sted p pladen hvor ubalancen ikke virker for mig. Her er det isolerede blik p numrene mere positivt end det samlede. Det hele giver dog en form for mening nr "Lamburg Tony" udfolder sit overrumplende moment af klassisk rock, men det er ikke helt nok til at f mig til at forst helheden i pladens midterste del. Produktionen er som alt andet p pladen lige p grnsen til at implodere under sit eget tryk. Jeg har afspillet pladen p forskellige anlg og i halvdelen af tilfldene lyder den direkte hsligt, resten af tiden er den ren fryd - spids og fyldig p en og samme gang. I mit hoved er dette lyden af bde hjerteknusende nederlag og triumf uden kompromis. "A Boy Getting Pregnant" har s mange facetter, at den utvivlsomt vil holde til liges mange gennemlytninger som man mtte lyste. Samtidig er det hele s fngende ved frste gennemlytning, at man tager sig selv i at nynne sangenes hooks nr man handler ind i Netto. Artworket akkompagnerer resten af pladen strlende og understregner det absurde. Herfra skal der kun lyde en stor utvetydig anbefaling til at erhverve sig pladen, medmindre man alts er bange for at blive udfordret og nsket velkommen p samme tid. 5/6.
Danishmetal (DK) Der er efterhnden get 3 r siden Kloak udsendte deres frste fuldlngde, men nu bner de endelig dren til deres gale univers igen. Denne gang med deres nye skive A Boy Getting Pregnant, som udsendes gennem det nystartede label Escho i 250 nummererede eksemplarer. Selvom opflgeren til A True Bohemian Revolutionary har vret lnge undervejs er der ikke ndret voldsomt p udtrykket. A Boy Getting Pregnant lyder umiskendeligt som Kloak, om end man fornemmer, at der har vret god tid til at arbejde med detaljerne og virkelig binde de enkelte dele sammen til et homogent resultat. Albummet er produceret af Anders Bech og hans produktion passer simpelthen perfekt til Kloaks kaotiske udtryk. Albummets frste tre numre er alle kendetegnet ved den stjende brutalitet man normalt forbinder med Kloak, men herefter snkes tempoet behndigt i den nrmest maniske Johnny A River. Herefter fr den igen fuld gas p et par numre blandt andet den alternative fdselsdagssang Hip Hip Hurrah. P Lamburg Tony sttes tempoet yderligere ned til noget der minder om indie-rock, uden at det p nogen mde gr ud over hverken originaliteten eller intensiteten. Den voldfede BBBixen leder tankerne hen imod Kloaks tidlige demoer, mens den over ti minutter lange Boris With an Apple med sin flotte brug af blsere virkelig viser Kloaks store alsidighed. Albummet afsluttes med den elektroniske This Heartbreaker, som ikke er drlig, men som dog virker lidt overfldig ovenp den flotte afslutning af Boris With an Apple. Kloak fortjener al mulig ros for at form at sammenstte A Boy Getting Pregnant, s man som lytter hele tiden udfordres. Det er en bedrift andre kunne lre af. En anden bedrift begs af Kloaks forsanger Anders Jrgen Mogensen. Han er et af Kloaks virkelige trumfkort og han skriger, skrler, hyler og brler sig gennem albummet p en mde som bidrager afgrende til Kloaks originalitet. At et band som Kloak, der er s kaotisk og brutalt i sit udtryk udgives p et label som Escho kan mske undre, men nr man sidder med det endelige produkt i hnden er det svrt ikke at begejstres. Den 2 meter lange, noget kringlede booklet, komplet med tekster til samtlige sange p bde dansk og engelsk, er simpelthen en eksplosion af indtryk, ikke helt ulig Kloaks musik. Hvis man har mod p en anderledes musikoplevelse br man absolut ikke snyde sig selv for A Boy Getting Pregnant, som helt klart er rets danske metal oplevelse for mig. 5/6.